az AlmaVestiging Sijsele
 Valpreventie
Minimize

Tips om vallen te voorkomen

Blijf in beweging

Voldoende bewegen wordt steeds belangrijker naarmate men ouder wordt. Het is aan te raden om per dag 30 minuten te bewegen. Dit kan bijvoorbeeld door activiteiten in te plannen in je dagelijks leven. Te voet naar de bakker of een eindje fietsen kan al een heel verschil betekenen. Bij valangst, contacteer je huisarts.
 

Zorg voor voldoende zonlicht

Activiteiten in de zon stimuleren de aanmaak van vitamine D. Een tekort aan vitamine D komt heel vaak voor en heeft bot- en spierafbraak tot gevolg. Neem desnoods een supplement. 
 

Draag veilig schoeisel

  • gesloten schoeisel
  • goede antislipzool
  • platte en brede hiel
     

Gebruik je medicatie correct

Wees voorzichtig met slaap- en kalmeermiddelen. Ze zorgen vaak voor bijverschijnselen zoals duizeligheid, sufheid. Neem medicatie correct in zoals voorgeschreven.
Het gebruik van een medicatiedoos kan helpen om geneesmiddelen op het juiste tijdstip in te nemen en niet te vergeten. 
 

Laat tijdig je ogen nakijken

Ga éénmaal per jaar naar de oogarts. Houd je ook aan het voorschrift en gebruik zeker geen bril die niet van jou is. 
 

Vermijd risicovol gedrag

  • Steek het licht aan als je opstaat
  • ga zitten bij het aan- en uikleden
  • sta niet op een stoel of ladder
  • laat schuiven en kasten niet openstaan
  • berg materiaal op in kasten die gemakkelijk bereikbaar zijn. 
     

Wees aandachtig voor blaasontstekingen

Indien u zeer regelmatig moet plassen, contacteer uw huisarts. 
 

Maak je huis veilig en vermijd struikelblokken

  • Snoeren moeten op een veilige manier, dicht bij de muur liggen en vastgemaakt zijn.
  • Wees voorzichtig met tapijten. Voorzie ze van een antisliplaat of haal ze weg.
  • Zorg op alle plaatsen voor voldoende verlichting.
  • Zorg voor voldoende ruimte, zeker als je een loophulpmiddel gebruikt.
  • Denk aan een veilige trap: voldoende verlichting, een vaste traploper, antislip en een stevige leuning, twee leuningen is zelfs nog beter (één links en één rechts)
  • Een antislipmat in bad of douche vermijdt uitschuiven.
  • Zorg voor handgrepen bij het bad, douche of toilet.
  • Gebruik indien nodig hulpmiddelen, zoals een loophulpmiddel, toiletstoel, toiletverhoger, bad of douchezitje om je huis veilig in te richten. Hiervoor kan je terecht bij de uitleendienst van je ziekenfonds.
     

Wat als je gevallen bent?

  1. Rol naar zijlig door je ene been te plooien en over je andere been te laten vallen. Breng gelijkertijd ook je arm zijwaarts.
  2. Rol door tot je op je buik ligt.
  3. Probeer vervolgens tot handen- en knieënstand te komen.
  4. Kruip verder naar een stevig meubel waaraan je je kan optrekken. Dit kan een stoel zijn, een zetel of de trap. Opgelet voor kleine onstabiele tafeltjes.
  5. Plaats dan uw ene voet plat op de grond en probeer u op te duwen. Indien rechtkomen niet lukt, schuif dan in zijlig of op uw zitvlak tot bij de telefoon. Tracht onderkoeling te vermijden door kledingsstukken, kussens of lakens naar u toe te trekken en roep om hulp. Een gsm of persoonlijk alarmsysteem kunnen veel ellende voorkomen.
    Vraag ook aan buren, familie of vrienden om op geregelde tijdstippen contact op te nemen. Geef eventueel een sleutel.